29 okt 2022

Klassisk Lördag

Genre
Konsert
Plats
Operacaféet
Pris
140 kr
Spellängd
Ca 1 timme
Paus
Ingen paus

Kodály skrev sin Duo 1914 när läget i Europa blev allt mer hotfullt och  första världskriget skulle snart bryta ut. Denna spänning och desperation får sitt fulla uttryck i det centrala Adagiot. Första satsen är också allvarlig, men med en mer optimistisk ton. Sista satsen inleder som en ungersk improvisation som leder till en lekfull och vild dans där Kodály, liksom hans vän Bartók, integrerar sin moderna stil med ungersk folkmusik. 

Camille Saint-Saëns skrev Septetten mellan 1879-1880 för en så ovanlig kombination som trumpet, två violiner, viola, cello, kontrabas och piano. Det är ett neoklassicistiskt verk som återupplivar franska dansformer från 1700-talet, vilket visar Saint-Saëns intresse för den bortglömda franska musiktraditionen från 1700-talet. Septetten är dedicerad till Emilie Lemoine, en matematiker som grundade kammarmusik-sällskapet La Trompette 1861. Tillsammans med andra kända musiker uppträdde Saint-Saëns ofta för sällskapet och Lemoine hade förut bett tonsättaren att komponera något för trumpet för att rättfärdiga sällskapets namn La trompette. Till slut gav tonsättaren med sig och presenterade stycket Préambule som en julklapp, med löftet att den skulle färdigställas att bli första satsen i Septetten. Hela septetten fick en lyckad premiär ett år senare, den 28 december 1880.

Kodály Zoltán: Duo för Violin och Cello, opus 7 

  1. Allegro serioso, non troppo
  2. Adagio
  3. Maestoso e largamente, ma non troppo lento-Presto

Camille Saint-Saëns: Septett  i E-dur Op 65

       1. Préambule 
       2. Menuet 
       3. Intermède
       4. Gavotte et Final

Kodaly Zoltan: Duo
Richard Lazar, violin
Beata Söderberg Quin, cello

 

Camille Saint-Saëns: Septett 
Kjell Erik Paulsrud, trumpet
Katherine Wang , violin 1
Fredrik Andersson, violin 2
Rickard Bernström, viola
Beata Söderberg Quin, cello
Karl Kinberg, kontrabas
Bo Ericsson, piano

Vänsterpilikon