6 okt 2021

Peer Gynt

Genre
Konsert
Scen
Karlstad CCC
Pris
320 kr
Spellängd
Paus
20 min
Biljetter
Alla biljetter till 18 september gäller till 6 oktober. Nu släpper vi upp enstaka biljettförsäljning till alla som inte kunde boka förut.

Hör opera- och orkesterchef Ole Wiggo Bang, titelrollsinnehavaren Loa Falkman och musikvetaren Björn Eduard berätta om Peer Gynt.

00:00

Tonsättarporträtt av Norges nationaltonsättare Edvard Grieg

00:00
David Björkman
David Björkman
Dirigent
Läs mer

David Björkman är en av Sveriges mest efterfrågade dirigenter. Han var pristagare i Prokofiev International Conducting Competition i St Petersburg 2008 och blev innan dess utsedd till vinnare av Svenska Dirigentprise

Läs mer
Loa Falkman
Loa Falkman
Peer Gynt
Läs mer

Carl Johan Loa Falkman har etablerat sig som en av Sveriges mest välkända och älskade artister. Sedan debuten på Kungliga Operan 1973 i rollen som Ferdinand i Lars-Johan Werles Tintomara har han framträtt på en rad operascener i Sverige och utlandet i snart sagt alla de stora rollerna i sitt fack. Han har gjort en bejublad Papageno i Trollflöjten på Kungliga Operan, sjungit titelrollen i Rigoletto på Malmö Musikteater i Peter Oskarssons uppsättning och framträtt på Dramaten i rollen som narren Feste i John Caird uppsättning av Shakespeares Trettondagsafton

Läs mer
Anna-Maria Krawe
Anna-Maria Krawe
Solveig
Läs mer

Anna-Maria Krawe är sopran och debuterade på Wermland Opera i Menottis En smärre skandal 2003. Sedan dess har hon sjungit både opera- och musikalroller samt medverkat som solist vid många orkesterkonserter.

Läs mer
AnnLouice Lögdlund
AnnLouice Lögdlund
Anitra
Läs mer

AnnLouice är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan och Operahögskolan i Stockholm.

Läs mer
Rebecca Fjällsby
Rebecca Fjällsby
Säterjänta
Läs mer

Rebecca Fjällsby är född och uppvuxen i Karlstad, har examen från Operahögskolan i Stockholm och återkommer nu för andra gången till Wermland Opera.

Läs mer
Sofia Källvik Sjöstedt
Sofia Källvik Sjöstedt
Säterjänta
Läs mer

Sofia har medverkat som korist vid Wermland Opera i flera produktioner, såsom Maskeradbalen, Tosca, Nabucco, Lady Macbeth från Mtsensk, Don Giovanni, Ringenoch Trilogin. Den allra första produktionen var en barn- och ungdomsproduktion redan 1983!

 

Läs mer
Emma Johansson
Emma Johansson
Säterjänta
Läs mer

Emma Johansson är en sopran med rötter i Örebro som 2019 tog examen från operautbildningen vid Högskolan för scen och musik i Göteborg.

Läs mer
Anton Ljungqvist
Anton Ljungqvist
Hälaren
Läs mer

Hösten 2021 är Anton Ljungqvist aktuell i Leoncavallos Pajazzo och Puccinis Gianni Schicchi på Wermland Operas Stora scen. Därefter medverkar han som operasolist i vintershowen Stjärnorna i baren gnistrar igen.

Läs mer
Björn Thudén
Björn Thudén
Tjuven
Läs mer

Björn Thudén återkommer till Wermland Opera efter flera år i Stockholm och Göteborg.

Läs mer
Cecilie Nerfont Thorgersen
Cecilie Nerfont Thorgersen
Mor Ingrid, Den Grönklädda
Läs mer

Cecilie Nerfont Thorgersen gjorde sin debut på Wermland Opera med rollen som Fantine i Les Misérables 1996.

 

Läs mer
Margaretha Dalhamn
Margaretha Dalhamn
Mor Åse
Läs mer

Margaretha Dalhamn är alt, skådespelerska och clown. Utbildad vid både Operahögskolan och Teaterhögskolan i Stockholm, där hon gått utbildningen Clown för Per Sörberg.

Läs mer
Christer Nerfont
Christer Nerfont
Dovregubben m.fl.
Läs mer

Christer debuterade på Wermland Opera i Les Misérables 1996 som Feuilly och gjorde då även inhopp i huvudrollen som Jean Valjean. 1997 sjöng han rollen som Motel i Spelman på taket på Malmö Opera och samma år kom genombrottet som Robert i Kristina från Duvemåla, en roll han gjorde över 200 gånger. Därefter följde flera engagemang vid GöteborgsOperan bland annat huvudrollen Tony i West Side Story. I Malmö har han också sjungit i Les Misérables samt Kaspar Hauser, titelrollen i Jekyll och Hyde och den manliga huvudrollen Fredrik Egerman i Sommarnattens leende.

Läs mer
Wermland Operas orkester
Wermland Operas orkester
Läs mer

Wermland Operas orkester har utvecklats från Regionmusikens ensembler till en fullfjädrad klassisk sinfonietta.

Läs mer

Nytt datum

Wermland Opera flyttar fram Peer Gynt

Nu kan alla som vill, höra konserten!

Efter det positiva beskedet om att restriktionerna för sittande publik lättar den 29 september har Wermland Opera bestämt sig för att flytta fram starten för Stora Konsertserien till 6 oktober. Man öppnar då med Griegs Peer Gynt. I den återfinns älskade konsertstycken som I bergakungens sal, Morgonstämning och Solveigs sång. Edvard Grieg skrev skådespelsmusik till Henrik Ibsens versdrama, och vanligtvis framförs denna musik som en samling sviter, men i den sällan framförda konserten, som nu flyttas fram, återfinns all musik som Grieg skrev till Peer Gynt. Bland solisterna märks Loa Falkman i titelrollen. I övriga roller hörs Wermland Operas solister Anna-Maria Krawe, AnnLouice Lögdlund, Cecilie Nerfont och Christer Nerfont dessutom medverkar en handfull av de gästande solisterna från premiäraktuella Pajazzo & Gianni Schicchi.

Opera- och orkesterchef Ole Wiggo Bang, vad vinner ni med att flytta fram konserten till 6 oktober?

 - I och med flytten till 6 oktober har vi nu möjlighet att erbjuda alla som köpt biljett att höra konserten! Wermland Operas orkester har ca 600 abonnenter, vilka köper årsbiljett till samtliga konserter i Stora Konsertserien. Om vi hade gett konserten den 18 september, som ursprungstanken var, hade vi varit tvungna att lotta ut 300 platser till abonnenterna. Dessutom får vi nu även möjlighet visa denna unika konsert för en ännu större publik.

Det är inte bara Peer Gynt som gynnas av de lättade restriktionerna. Även Pajazzo & Gianni Schicchi och Stjärnorna i baren kan öppna upp sina salonger framöver. Där går man dock lite mer försiktigt fram.

Produktionerna på Wermland Opera öppnar vi upp lite mer försiktigt. Lokalerna är betydligt trängre än på KCCC, så till de föreställningar som inträffar efter 29 september av Pajazzo & Gianni Schicchi erbjuder vi fler platser, men planerar ändå med lite luft mellan sällskapen. På Stjärnorna i baren har vi ändå planerat att ge föreställningen som en dinnershow, där vissa platser får ge plats för bord och då uppstår ett naturligt avstånd mellan flera av platserna, säger en nöjd Ole Wiggo Bang.

Vänsterpilikon